|

Spørgsmål og svar vedr. Yousee

Er man tildelt trækrør (Det røde rillede rør der stikker op af jorden på 9 ejendomme) og altså ikke aftager til en stikledning i første omgang, hvordan skal den så afsluttes med prop og højde ift. terræn/markering eller nedgravet?

  • Dette forventes at DKTV gør dette ved etablering af skabe, derved får Yousee mulighed for at få placering afmærket til fremtidig brug – Ingen gravning i fremtiden uden forudgående aftale med bestyrelsen!!
  • Røret bliver proppet af i niveau med jord højde.

Hvis man har bestilt en stikledning og ikke ønsker at aktivere den foreløbig, men blot få den gravet ned som kvejl (Sammenrullet bundt), hvad koster det så og hvordan afmærkes dette?

  • Prisen for dette, er det samme som hvis man ønsker at blive tilsluttet altså 2500,-. Der bliver markeret på en tegning, hvor kvejl er nedgravet.

Kan DKTV mv. tilbyde at tage mine gamle antenner og paraboler ned? Hvordan efterlades taget fit. mastestangen? Hvad koster det?

  • Dansk Kabel TV nedtager ikke gamle master og paraboler. Grundejer må selv stå for nedtagningen eller kontakte ekstern leverandør.

Muligheden for leverandør fra 3. part på Bredbånd?

  • Der vil være mulighed for tilkøb af Hiper samt Full Rate på Coax netværket.

Hvor mange TV / meter kabel kan man trække og tilslutte uden forstærker dvs. Hvornår skal der anvendes forstærker?

  • 1 TV og max. 30m kabel fra antenne/bredbånd stik. Såfremt man ønsker at trække kabler til flere TV, skal man installere en forstærker og trække stik fra den til de enkelte TV.

Kan man bare føre den sort ledningen op på loftet til den gamle antennefordeler fra taget og bytte rundt på disse to kabler og hvad skal man i så fald sikre sig ?

  • Nej, det kan man ikke, da den gamle antennefordeler ikke bruger samme frekvens områder.

Hvornår er de første signaler igennem så man kan se Yousee TV ?

  • Vi vil satse på, at der er TV signal på det ny stik, når vi monterer det i boligen.

Hvordan og hvorledes bestilles Bredbåndmodem og hvornår kan man får signal her igennem ?

  • Bredbånd kan bestilles når vi er færdige med installationen af stikket i boligen og der er TV signal igennem.

Er aktuelle Yousee produkter og priser gældende for os?

  • Ja, de aktuelle tilbud/produkter kan findes på www.yousee.dk

Har den enkelte Grundejer mulighed for at tilkøbe Bredbånd uden køb af TV pakke.

  • Ja, det har de, der er ikke krav om køb af TV pakke for at købe bredbånd.

Hvilke KANAL ID mv. skal jeg benytte når mit TV skal installeres med kanaler fra Yousee?

  • Netværks ID 100 for TV
  • Netværks ID 111 for Fritvalg pakker.

Hvad gør jeg med min gamle FM-Radio fra antennen på taget, når der IKKE er FM i kabelnettet længere ?

  • Du er velkommen til at nedtage denne, der er FM adgang via vores YouSee Boks, som kan lejes til 30 kr. pr. mdr.

Hvornår skal jeg bruge smartCard i mit TV ?

  • Ved køb af Fritvalgs pakker eller ekstrakanaler

Modtager alle en TV boks fra start og er den med optage mulighed på harddisk ?

  • Dette skal bestilles særskilt af den enkelte boligejer i forbindelse med at man bestiller TV pakker hos Yousee. Boksen koster 30 kr pr md i leje og det er muligt at optage på den.

Hvornår og hvordan kan jeg bestille flere TV- bokse?

  • Samtidig, se ovenstående svar, det koster 99 kr. pr md for ekstra bokse max 4.

Bliver regningen opkrævet af Grundejerforeningen?

  • NEJ, den enkelte grundejer bliver kunde direkte hos Yousee. Grundejerforeningen har intet med dette at gøre efter afsluttet installation.

Hvornår kommer de første regninger og hvornår opkræves de 2500,- for stikledningen, oprettelsen og pakketilpasningen?

  • Tilslutningsafgiften på de 2.500 kr. opkræves på første regning, sammen med den pakke man har valgt.

Kan jeg for sendt bredbåndsregningen til mit firma/arbejdsgiver og resten til privaten – hvordan sikrer jeg dette fra start?

  • Det er ikke noget problem, aftales ved bestillingen af bredbåndmodem.

Priser for service og installation i boligen.

  • YouSee har service frem til og med første stik i boligen og er indeholdt i prisen på TV pakkerne.

Kan kablet føres over jorden eller skal den graves ned?

  • Den sorte ledningen kan godt placeres ovenpå jorden, men det anbefales at det graves ned. Hvis ledningen placeres ovenpå jorden anbefales det at benytte et isoleringsrør for ekstra beskyttelse. HUSK ingen knæk på ledningen da det vil forringe signalet betragteligt.

Er stiklednings kablet UV (Sollys) bestandig?

  • Ja, men det anbefales, at det bliver gravet ned.

Hvad er og hvad betyder Yousee Ready materiel?

  • Det udstyr man selv købe i byggemarkeder og online mv. bør være mærket Yousee Ready eller i bedste fald Stofa Approved af hensyn til din garanti for kvalitet. Så er du sikret det bedste mulige betingelser for et godt signal.

Tekniske spørgsmål for den nørdede:

 

Internet

Fast WAN IP eller/og  lease time for tildelt WAN IP ?

  • Lease tid på vores ip adresser er 48 timer

Evt. abonnement på Fast IP ?

  • 49 kr. pr md

Er der NAT Loop Back (NAT reflection) på Routeren (Kald portforwardede adresser lokalt via WAN IP:PORT ?

  • Det er muligt at lave portforwarding og lokal ip reservation. (red. Ernst, på standard modem er der IKKE NAT loop back, dvs. kald din NAS/Server på lokalt netværket via WAN adresse og lokal portforwardet port)
  • UPnP (Red. Ernst, der er standard UPnP dvs. automatiks opsætning af porte jf standard UPnP på de hidtidige Netgear modems, nu bruges Sagem og det er p.t. uafklaret, nye DOCSIS 3.1 modems er på vej).

Hvornår kan man lave Fastnet porteringer til IP-Telefoni ?

  • Når der bestilles Bredbånd kan der også bestilles Telefoni (man kan ikke bestille IP- telefoni uden Bredbånd)

Er der batteri/generator backup på hovedfordeleren ved strømudfald i området og hvor langt bagud i infrastrukturen ?

  • Nej der er ikke UPS på forstærker i område, så hvis forsyningen går er der ikke noget Bredbånd og TV.

Kan andre Routere benyttes og hvilke, som evt. kan supplere mangler i standard produkt?

  • Vores modem kan sættes i bridge mode, så kan man sætte sin egen router på. Så virker vores modem som rent DOCSIS modem.

Er der mulighed for Router med 4G backup?

  • Ikke på vores modem, men det er sikkert muligt med indkøb af egen router.

Gæste Wi-Fi / VLAN?

  • Er p.t. ikke muligt direkte på vores modem, men muligt med egen router

Wi-Fi udvidelsesmuligheder i boligen?

  • Vi har pt ikke sådan et produkt, derfor anbefales det at man installere sit eget trådløse netværk i boligen for at sikre bedst muligt dækning.

Routeren fra Yousee understøtter den både Wi-Fi 2,4 GHz og 5 GHz ?

  • Ja router understøtter både 2,4 GHz og 5 GHz

Hvilke hastigheder er tilgængelige fra start og på sigt, samt garanteret ?

  • Max hastigheder er 300/60mbit fra starten, 1000/500mbit ved udgangen af Q2 2018. Alle hastigheder er garanteret på kabel, såfremt kundens udstyr understøtter dette (Vær OBS på at Gigabit netkort ofte kun kan trække 950mbit). Wi-Fi er der ingen garantier for lokalt, men vores support vil gøre, hvad de kan for at hjælpe kunderne

Kan man selv regulere synkroniteten på nettet f.eks. 100/20 Mbps til 60/60 osv. ?

  • Nej, men man kan købe synkron hastighed, så en 100/20 Mbps, kan blive til en 100/100 Mbps for +50kr/md (OBS Dog først ved udbygningen/Omlægningen Q2 2018)

Hvilke fejlretningstider tilbydes?

  • TV: Afbrudt signal:  Påbegyndt fejlretning inden for 24 timer…
  • Bredbånd: Afbrudt signal: Påbegyndt fejlretning inden for 2 hverdage

Hvornår kommer der en YouSee app til APTV4 – Optagelse mv. fuld erstatning af boks eller ?

  • Appletv 4/4K app kommer, men vi har ikke nogen tidshorisont, den er tænkt som et supplement til boksen, ikke en erstatning.

Yousee kundeservice har talt med grundejere i Dyssevangen, der har TDC/Yousee (DSL IPTV) væk fra at benytte det nye Coax net, hvad er fordelen ved at blive på det gamle, hvorfor ?

  • Det kan jeg desværre ikke svare på direkte, som udgangspunkt er det er vigtigt at grundejernene først ringer ind til YouSees Kundeservice, når systemerne er klar til at håndtere dette. Indtil da vil en god kundeservice medarbejder for TDC/Yousee fastholde kunden på det eksisterende DSL IPTV, fremfor alternativer. Yousee Kundeservice er ikke informeret om vores igangværende projekt.

 

MinAlarm.dk & Connected-Home.dk

I grundejerforeningen tilbyder medlem Ernst Jørgensen gerne sin professionelle hjælp via hans firma MinAlarm.dk & Connected-Home.dk. Det skal bemærkes at bestyrelsen ikke på nogen måde anbefaler Ernst fremfor andre, men blot vil gøre opmærksom på de muligheder vi har for at støtte lokale initiativer.

Ernst kan tilbyde hjælp til nedtagning af antenner, vurderinger på samlede løsninger på antenne og lokale internet netværk inkl. Wi-Fi dækning i hele huset, telefoni og abonnements optimeringer mm..

Kontakt oplysninger på

minAlarm.dk

Connected-Home.dk

Ernst Jørgensen Dyssevangen 26, Mobil: 4131 6111

 

 

Med venlig hilsen

Bestyrelsen

 

Skriv et svar